Obert de Dimarts a Diumenge, de 11h a 19h

Don Eddy

El mestre de l'Hiperrealisme americà

El MEAM exposà diverses obres del pintor nord-americà Don Eddy. L’artista, afincat a Nova York i amb obra al MoMA i al Whitney, no havia gaudit de cap mostra individual a Europa des de l’any 1973. 

Don Eddy va començar la seva carrera artística als anys 60, amb pintures on retia homenatge al paisatge urbà nord-americà, incorporant els motius propis de la cultura pop i del capitalisme post industrial. Als 80 va començar a pintar objectes (cristalleries, vaixelles i joguines) i a desenvolupar els seus primers políptics (pintures amb diversos panells), en els quals juxtaposa imatges poètiques, fent-se ressò de les relacions que hi ha entre elles.  

Recentement, Eddy ha incorporat al seu realisme fotogràfic un aura metafísica. Fins al 30 de març, el MEAM exposa vuit tríptics elaborats per l’artista entre el 2005 i el 2011. Es tracta d’imatges inspirades en fotografies i pintades amb un aerògraf de 55 anys, que Eddy ha fet utilitzant un elaborat sistema d’entre 15 i 25 capes de pintura. 

Els panells individuals, separats els uns dels altres per una distància de pocs centímetres, produeixen una tensió entre la percepció i l’experiència i estableixen relacions entre les imatges, l’artista i l’espectador.

Don Eddy (Califòrnia, 1944) és un pintor afincat a Nova York que va obtenir el reconeixement inicial com a artista hiperrealista durant els anys 60. Tot i ser un dels màxims exponents de la seva generació i marcar tota una època, no ha exposat individualment mai a l’Estat. Ara el MEAM (Museu Europeu d’Art Modern) presenta de l’11 de febrer al 30 de març vuit dels seus recents tríptics, creats entre el 2005 i el 2011: Nostos I: There is no Road to Grace's House (2005), A River Called In Lumen Profero (2008), Last Few Tears(2008), Eon (2009), My Brother's Keeper (2009), Place Bandit IV (2009), Revelation Rain (2010) i Mono No Aware II(2011). Aquests darrers treballs del mestre americà s’han anat apartant del realisme fotogràfic, que havia caracteritzat les seves primeres etapes, per explorar el regne de la metafísica. Les seves peces gaudeixen d’una excel·lent cotització al mercat de l’art actual.

En les seves primeres obres de la dècada dels 60 i 70, Eddy va retre homenatge als cotxes i el paisatge urbà estatunidenc. Algunes d’elles van formar part de la impactant exposición col·lectiva Hiperrealismo 1967-2012, inaugurada al Museu Thyssen-Bornemisza el mes de març de 2013 i centrada en les tres generacions d’artistes que van prendre com a referents els motius de la cultura pop i el capitalisme postindustrial. El cartell d’aquesta mostra va ser precisament un quadre de Don Eddy amb els seus emblemàtics automòbils.

MÉS EXPOSICIONS

Aquesta web utilitza cookies, si continues navegant considerem que acceptes el seu ús.      Acceptar | Més Informació